fredag 7 november 2014

Tack Haddad. Tack Ludde. Tack Theo. Tack Lincan.

För några dagar sedan stod det klart att fyra spelare lämnar vårt kära grönvita lag. Att dessa fyra spelare lämnar, är ingen större sensation, utan det var något som man hade haft på känn sedan ett tag. Jag har haft förmånen att följa framför allt de två sist nämnda under en längre tid, eftersom det var år 2012, under Greggeran, som både Theo och Lincan trädde in i truppen på allvar. Den starten sammanföll även med min pappaledighet med min yngste son Max. Det blev många träningar under åtta månader, och det var kul att i mina träningsrapporter (läste igenom några nyligen) se hur jag delvis punktbevakade Lincans prestationer på träningsplan.

Lincan hoppade till och med in under sommaren 2011 och skakade verkligen liv i den taskigt presterande Hammarbytruppen. Det var särskilt under en spelövning fyra mot fyra som den då 17-årige Sköndalsbon tog bollen från eget mål (uppställda koner) och sprintade igenom fyra förvånade och passiva motståndare. Då slog det mig att vi hade en guldklimp med ett högt tempo i kroppen, som stod på tur. Dessvärre blev det inte den spikraka vägen uppåt som vi hade hoppats på, utan hans utveckling har avstannat under de två senaste åren. Vad det beror på, låter jag vara osagt, men tyvärr tog han inte riktigt chansen under de två matcherna han fick starta på vårkanten, och när han hamnade utanför truppen vid några tillfällen under hösten, förstod jag att Lincans dagar i klubben var räknade. Jag tror att det är ett bra läge för honom att kliva in i en stabil Superettanklubb och få kontinuerligt med speltid; kanske skulle IK Frej, om de nu tar klivet upp och gör en satsning, vara ett alternativ. Sportchef Grauers vet ju i alla fall vad han får. Annars skulle ju Sirius vara ett fullgott alternativ. Hur som helst, det kommer att gå bra, och jag vill tacka Dig för tiden i Bajen, Lincan! Tack för att du tillbringat över halva ditt liv i vår klubb! Du har gjort många BF Sköndalare (vi är faktiskt över 100 stycken) oerhört stolta. Tack, och hoppas att du kommer tillbaka till oss!

Theo var en stöttepelare när han värvades från allsvenska Gefle, och han har, trots viss kritik, gjort en stabil insats. Han var ordinarie under en stor del av sin tid hos oss; det var först under de sista sju, åtta matcherna som han definitivt blev sidsteppad. Vid sidan av plan har Theo alltid varit en av de trevligaste spelarna, och har alltid haft ett trevligt bemötande. Theo har varit en del av den satsning som påbörjades när Gregg kom. Det känns därför lite vemodigt att han måste lämna truppen när vi äntligen nått vårt mål. Det måste kännas lite bittert för honom. När det stod klart att Tuborg tog hans plats, och att han, när dansken var skadad/avstängd fick kliva åt sidan till förmån för Batan, måste det känts som spiken i kistan för Theos möjlighet till förlängt kontrakt. Tack för allt, Theo! Jag önskar dig all lycka i framtiden. Kanske korsas våra vägar på fotbollsplan då som representant för en annan klubb. Jag kommer i alla fall att applådera när ditt namn ropas ut.

Haddad kom sommaren 2013 och många var tveksamma till värvningen, eftersom han hade ett rykte om sig att ofta vara skadad. Dessvärre slog väl en del av profetiorna in, men under de matcher han var skadefri, visade han vilka oerhörda kvaliteter han besatt. Konkurrensen har varit tuff, och i vissa fall har jag faktiskt tyckt att han förtjänat en plats som inhoppare (svårt att klaga på Nanne med tanke på resultatet) när vi behövt suga fast bollen högt upp i plan. En person med kännedom var tveksam till huruvida Haddad hade psyket till att vara bänkspelare, och det fick mig att känna lite oro, eftersom dålig stämning var det sista som denna trupp skulle behöva. Som tur fick personen fel, Haddad har, under de träningar som jag har besökt, visat upp ett härligt humör som verkligen smittat av sig. Nåväl, Haddad han ju göra ett antal mål, och ett par av dem riktigt snygga; jag tänker då på "bissan" mot Degen i cupen samt 0-4-målet mot J.Södra. Tack Haddad för din tid i den finaste av klubbar, och stort lycka till. Jag hoppas att dina sista år i karriären blir skadefria, och förhoppningsvis får din moderklubb stanna kvar i Superettan.

Ludde fick aldrig slå igenom i Bajen, men han har visat en professionell inställning på träningsplan. Han har hela tiden gett 100% på träningarna och tagit en större plats, och inte backat om någon av de äldre, orättfärdigt, klagat på honom. Hans enda framträdande under denna säsong blev dessvärre som oprövad högerback i matchen mot GAIS, och det var tydligt att han inte var helt bekväm i den positionen. Jag vet inte hur det ser ut, men jag antar att ett antal intressenter redan har hört av sig. Liksom med Lincan, är det viktigt att Ludde nu får ordentligt med speltid för att ta ytterligare kliv i sin karriär. Jag hoppas då att det är mittback som han värvas för. Stort tack för din tid i klubben, och stort lycka till!


Tack killar för er tid i klubben. Ni kommer att vara saknade!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar