tisdag 9 juli 2013

Träningsrapport, del 2, fokus på Luke samt provspelarna

Nu har man fått lite tid att plita ned några rader. Då jag befann mig på Sickla strand med den övriga familjen, blev jag lite sen till internmatchen.

Dessvärre missade jag Lukes framträdande, men jag pratade om honom med ett par stycken. Han var med i ungefär 20 minuter, och det jag såg av honom var när han i samspråk med någon ur staben, tog sig runt planen. Det jag fick höra var att han var löpvillig och sökte göra sig spelbar för sina lagkamrater. Han slog en lite för kort passning till Adelstam som annars skulle ha kunnat bli friställd. Dessutom sökte han, precis som Backes utlåtande om honom, göra livet surt för backarna. Meningen är, när han är i bättre fysisk kondition, att han ska jaga skiten ur motståndarbackarna när de har bollen, och riva djupa sår i deras försvarsorganisation när vi har bollen. Annars hände det, enligt mina källor, inte så mycket med bollen kring honom, och det kan man ju inte heller förvänta sig av honom. Om cirka en vecka kan man nog göra ett hyfsat rättvist utlåtande om hans kvaliteter. Dock, jag tror det är viktigt att vi har tålamod med honom, eftersom hans träningsdos rimligtvis kommer att vara 50 % högre jämfört med de andra. Risken finns att han är "nedtränad" under återstoden av juli. Det gäller för tränarstaben att förhålla sig till detta. Först under augusti, när han går in i samma träningstempo som de andra, kan man räkna med något från britten.

Jag var lite skeptiskt när jag först hörde talas om denna värvning, eftersom han till längd och spelstil påminde (för) mycket om Sundin. Dock, efter det att jag pratat med Sundin om hans skadeläge, och att han inte hade kunnat gå för fullt i de matcher han spelat, kändes värvningen lite mer motiverad. Dels verkar Luke vara en god konkurrent till Erik, dels kan detta göra att den före detta helsingborgaren får lugn och ro att bli helt frisk. Efter att ha träffat honom, och hört om hans insats, känns det lite bättre; dels har britter av hävd en enorm kämpaglöd, och Luke verkar inte vara ett undantag, dels är hans vinnarskalle och arbetskapacitet precis det vi behöver inför de avslutande 16 matcherna. Troligen kommer han att mana på sina lagkamrater och finna det oacceptabelt om inte alla gör sitt jobb. Därtill lär han nog "trashtalka" sina troligen "lite-yngre-och-rädda-i-byxan" motståndarbackar.

Om nu Luke visar att han även är en bra bollspelare, kan en spelare med hans attityd, vinnarskalle och kämparglöd vara precis det vi behöver. 

Sonko, provspelaren från Värmdö, som den 12:e ska vidare och träna med FFF, hann jag se med egna ögon. Dock missade jag de inledande minuterna av honom. Han sprang mycket, men gjorde inget större avtryck på Söderstadions matta. Han hade inte särskilt mycket boll. Av det jag såg, hann han med ett avslut, vilket tyvärr hamnade högt upp i nätet mot den östra läktaren.

Charlie Rugg gjorde ett fortsatt bra intryck, han ville hela tiden ha bollen. Dessutom höll han på att bli matchens enda målskytt när han på ett snyggt sätt tog sig runt sina motståndare på kanten. Han tvingade Kevin till en avancerad räddning. I övrigt stack han inte ut nämnvärt.

Kevin Walker visade prov på bra bolhandling, där han, trots att han blev pressad av motståndarna, behöll lugnet och spelade bollen till rätt adress. Om man bedömer honom efter hans kvaliteter med bollen, kan han nog bli ett intressant tillskott, men som bekant finns det några andra bra bollirare på vårt mittfält... Ännu har jag inte sett något av hans bollvinnande egenskaper, och dessa är helt avgörande betydelse om han ska ses som en allvarlig konkurrent till herrar Baggio, Nik och Tranberg.

Eftersom jag anlände lite sent, har jag inget om de två övriga spelarna, Bryan Gaul och Shipps, men jag hoppas att få lite mer koll på dem under veckan.

Förresten, Hasse Backe befann sig på Söderstadion tillsammans med vår sportchef. Tipsar han GG om nya spelare?! Det är frågan...


Jag håller på att väntar på att ett femminuters klipp från internmatchen ska publiceras på youtube. Länk kommer senare ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar