onsdag 4 december 2013

Lincan och Tuborg stannar!

Två dagar i rad har Hammarby nu annonserat att man utnyttjar optionerna att förlänga med två spelare!
"Kors i taket", är ett något milt uttryck (framför allt på en läktare) för detta, med tanke på det dussintal avsked som den grönvita familjen hittills bjudit på. Jag lägger ingen värdering beträffande de tolv spelarna Hammarby har valt att inte förlänga med, även om jag gärna hade sett att Kevin och Rynell skulle ha fått förnyat förtroende i truppen anno 2014.

Att Rynell inte fick förlängt är nog ett resultat av att han är skicklig på för många platser, och att tränarna inte hittar någon riktig spetskompetens i hans färdigheter; de vet inte hur de ska använda honom. Jag håller i så fall med om detta, eftersom jag inför och under säsongen 2013 själv hade svårt att placera honom i en startelva. Detta samtidigt som jag ansåg att han var en för bra s-p-e-l-a-r-e för att inte platsa. Problemet är att han inte har den riktiga spetsen som ytterfältare; mycket teknisk, men lite för långsam. Det finns alltså andra spelare som kan gå före honom på denna position. På det centrala mittfältet hade man man nytta av hans teknik och speluppfattning, samtidigt som troligen inte ansåg att han höll måttet defensivt, även om han, enligt mig, gjorde relativt väl ifrån sig på sluttampen av säsongen. Laget resonerade nog att Tranberg (om han får förlängt) eller Nordin har potentialen att bli ännu bättre än Rynell. Slutligen, med det spelsätt som man kan anta att Nanne vill prägla oss med, hög press och högt tempo, kan man nog säga att Rynell är aningen för långsam. Jag vill emellertid passa på att tacka honom för en trogen tjänst, och för hans otroligt trevliga bemötande på och vid sidan av planen.

Att man förlänger med Lincan känns väldigt bra, eftersom han med sin speed och kondition kommer att passa alldeles utmärkt in på den kravprofil som Nanne och Mats har. Lincan kommer definitivt kunna ligga på sina motståndare om ett grönvitt bolltapp skulle bli aktuellt; vilket vi nog får räkna med ;) Därtill kan Lincan "slå" sin motståndare, vilket kommer att ge de grönvita oceaner av yta. Jag skulle föredra att man använde honom på yttermittfältet, men är inte heller främmande för att använda honom som en djupledslöpande forward när motsåndarna försöker reducera vår 4-0-ledning. Att Lincan är en äkta Hammarbyit, gör ju inte saken sämre. Vi kommer att behöva spelare med stort Hammarbyhjärta nästa år. Därför anser jag det självklart att även Lallet bör få förlängt.

Att behålla Tuborg i backlinjen borgar för rutin där bak, även om Theorin även kan sägas besitta den varan. Den senare har emellertid varit för svajig under den senaste säsongen, och det är nog av den anledningen som Nanne och Mats till slut (?) valt att behålla honom minst en säsong till. Med en starkare och mer pålitlig Theorin, skulle det nog ha varit tack och hej för dansken. Jag är lite kluven till förlängningen av vår danske back; det han visade under hösten 2012 lovade mycket gott, men jag tycker att han tappade lite i kvalitet under den senaste säsongen; i vissa situationer tedde han sig aningen långsam, samtidigt som uppspelen emellanåt var av bristande kvalitet. Men, och det vill jag poängtera, för det mesta var han stabil och styrde backlinjen på ett bra sätt, och att han har ledaregenskaper är ovärderligt för nästa säsong. Jag tror att han och Mihajlovic kommer att göra ett bra jobb som tandempar i mitten.

Se nu även till att förlänga med Tranberg och Nordin! Dessa kommer vi att få stor nytta av under 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar