torsdag 11 juli 2013

Dagens träning...

Efter två veckors semester med svärmor, fru, svägerska och svägerska, etc. gjorde min svåger mig och Max sällskap på ett soligt Söderstadion. Om man är diplomatisk, kan man säga att han var nöjd över att vara tillbaka...

Som man kan se av de översta bilderna, övade spelarna på skott från mycket nära håll; två stycken mål stod utplacerade mitt emot varandra på cirka 20 meters avstånd. En spelare passade en annan som kom springande från motsatt håll. Sedan pang mot mål. Man kan lugnt säga att det var en avslutningsövning som gick ut på att skjuta så snabbt, hårt och välplacerat som möjligt. Det gick väl hyfsat för laget, jag tycker faktiskt att ännu fler bollar borde ha gått i nät.

Efter den första övningen delades laget in i två grupper, vilka spelade mot var sitt mål (målen var nu placerade i ursprungsläge). Även här nöttes det avslut. Den centrala mittfältaren skulle slå bollen mot antingen en djupledslöpande eller mötande forward. Bollen skulle sedermera oftast dirigeras ut till yttermittfältarna, som då skulle försöka hitta de anfallande spelarna med en passning. Luke fick stångas med backarna tillsammans med Adelstam. Luke var en hård spelare för backarna att möta, men som ni vet har vi en riktig tuffing i Monday James, och det var kul att se dem stångas mot varandra. Två bufflar på jakt... Luke gick på djupet ett par gånger, men var inte lika delaktig i det mötande spelet, och som det var tydligt hur rollfördelningen mellan Adelstam och Luke såg ut; Luke på djupet, Adel mötande. Adelstam var mest lyckosam av de två, eftersom Luke knappast kan påstås vara i full matchträning efter det tre månader långa speluppehållet. Under övningen växlade det nämnda anfallsparet med firma Sundin/Castro-Tello. Om anfallsparen hade haft en tävling mot varandra, skulle man kunna säga att kampen slutade oavgjort.

Slutligen spelades en miniturnering på varsin planhalva; team Sweden, team juniorer (förstärkta av Max), team USA, team mixed origin samt team "halvsvenskar" (Bandas namngivning). Jag undrar vad integrationsminister Erik Ullenhag skulle ha sagt om den segregerande lagindelningen ;) Jag filmade från framför allt Lukes lag, eftersom intresset för hans prestationer är stort. Jag kan avslöja att han gjorde två mål samt att han stod för ett stolpskott. Filmerna håller på att publiceras på youtube. Jag kan dock inte skriva om turneringen utan att nämna Mikael Rynells nöjdhet efter det att hans lag Team Sweden krossat allt motstånd, totalt blev det 11-0 i målskillnad, och enligt Rynell hade "motståndarna inte mer än ett skott på mål, och vi borde ha gjort minst tio mål till". Jag lyfter på hatten för Team Sweden.

Den nysignade Luke Rodgers gjorde en helt okej träning, även om det är tydligt att han behöver minst en veckas träning till för att bli vän med bollen. När tempot trissades upp i den andra övningen märktes det att han inte var van vid matchliknande spel. Av mina källor sägs det att han har en mycket muskulös överkropp, vilken kan komma till pass i stångandet mot tunga Superettanförsvarare.

Sonko är inte längre kvar i det grönvita lägret, och jag har dessvärre inget direkt omdöme att ge om honom, förutom det jag skrev om honom i internmatchen i tisdags. Hans nästa anhalt blir Falkenberg.

Vänsterbacken Bryan Gaul, vars längd inte får en att tänka på en vänsterback, gjorde en ganska bra träning; speciellt i den andra övningen gjorde han ett bryt- och bollsäkert intryck. Men, men, jag måste se honom fler gånger.

Charlie Rugg och Kevin Walker gjorde båda gedigna insatser, och det som jag skrev om dem tidigare gäller fortfarande. Jag är nyfiken på att se Walkers bollvinnande egenskaper. Övningarna har hittills inte tillåtit detta, även om miniturneringen (mitt fokus låg emellertid inte på honom då) inbjöd till sådana dueller. Apropå det jag skrev om Lukes överkropp, kan jag, enligt eget vittnesmål, säga att mr. Rugg har ett mycket imponerande sixpack. Vältränad var ordet...

Collegespelaren Harry Shipp stack inte ut nämnvärt, och med tanke på att han är en collegespelare, så måste det vara ett gott betyg; åt honom, i alla fall.


Filmer från miniturneringen är på gång...


Imorgon är det träning på Söderstadion kl. 10.30, enligt de uppgifter jag fick under dagens träning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar