torsdag 6 juni 2013

Fyra matcher kvar till uppehållet...

"Vi tar en match i taget", brukar det höras från tränar-, ledar- och spelarhåll när man frågar dem om de närmaste matcherna framöver. Normalt sett brukar jag hålla med, men i detta fall gör jag ett undantag. I detta nu ligger vi nio poäng efter andraplacerade FFF och sex poäng efter trean Sundsvall, och för att tagga spelarna lite extra tycker jag att Gregg och Banda ska framföra ett annat budskap. Vi har fyra matcher till uppehållet, och vi möter Varberg och Ängelholm hemma samt Degerfors och Östersund borta. Inga "omöjliga" matcher, med andra ord (jag vet att jag är farligt ute när jag skriver så), och då tycker jag att tränarna ska skriva upp en "checklista" med dessa fyra matcher, och förmedla hela föreningens krav på dessa fyra matcher. NÄMLIGEN 12 POÄNG!! 

Jag ser inget problematiskt med detta, och jag vet att bland annat Helsingborg delade in sin säsong i fem respektive tio matcher, och pratade om den önskvärda poängskörden under dessa matcher. Det blir ett konkret mål för hela föreningen, och spelarna vet vad som gäller. Naturligtvis är målet att vinna samtliga matcher, men om nu Hammarby gör dessa fyra matcher till en liten "miniserie", där tolv poäng är det enda acceptabla. När första matchen är vunnen, bockar man av den, och siktar på nästa. Tanken är att den enstaka matchen, enbart ska vara ett led i jakten på den totala poängsumman.

Risken är att om man går på pumpen i den inledande matchen, måste hela målbilden göras om. Men, i detta fall anser jag att det är värt risken, eftersom vi ligger så prekärt till. Säg till spelarna, "nu har vi dessa fyra matcher kvar till uppehållet, och det enda som gäller är tolv poäng. Ett lagom krav, enligt mig, och sedan kan du ju vila upp sig mentalt, eftersom ett sådant tänk kan tära på psyket. Väl tillbaka, kan man ställa upp nya målsättningar för framtiden.

Idag är det träning kl. 14.30, och det man hoppas se, är en pigg och frisk Kennedy, som kan ingjuta mot i spelartruppen. Är det någon spelare man kan luta sig mot i truppen, så är det mr. K. Som framgår av intervjun på hemsidan, så pratar Kennedy mycket om vikten av att pusha sina lagkamrater, eftersom det framför allt den mentala sidan som just nu fallerar.


Förhoppningsvis kommer Stenblom att besöka Årsta för att ta fina bilder och krafsa ihop någon text. Själv kan jag inte bevittna träningen, men jag hoppas att vara på plats imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar