tisdag 7 augusti 2012

Intervju med Thomas Guldborg Christiansen, efter Umeå


Vi fick möjligheten att ställa några frågor till TC efter hans debutmatch mot Umeå. Han tog sig an frågorna på ett härligt sätt, trots att han nu i början är en novis inom det svenska språket. 

Hur kändes det att stå i spelargången före match och höra inmarschlåten, "Just idag är jag stark"?
Det var en superhärlig känsla. Man kunde märka att blodet cirkulerade snabbare i kroppen, och man kände sig verkligen redo för strid. Det var en stor upplevelse, liksom stämningen över hela matchen.

Vad tycker du om matchen? Skillnaden på första och andra halvlek?
Jag tycker att vi gör en riktigt bra första halvlek. Vi håller bollen inom laget på ett bra sätt, mycket rörelse och en riktigt bra press på motståndarna. Under den andra halvleken får vi inte till samma press på dem, vilket gör att spelet inte fungerar lika bra som i den första halvleken. Däremot visar vi prov på god fighting spirit, och detta bidrar till stor del att Umeå inte skapar några direkta farligheter. Jag hade dock önskat att vi hade stängt matchen tidigare med ytterligare ett eller ett par mål. Nu blev det som det blev, och jag är riktigt glad över att vi vann. 

Vad hade ni pratat om före matchen, vad skulle ni tänka på?
Vi har självklart haft fokus på hur vi skulle vinna matchen och vi har tränat på hur vi skulle lyckas med att bryta ner deras defensiv. Vi har kört olika övningar, där fokus har legat på att förflytta bollen i ett högt tempo. Vi fokuserade även på att vara aggressiva i vårt presspel, vilket jag tycker fungerade bra. 

Du har ju bara tränat med laget vid tre tillfällen. Vad tycker du om din egen insats, är du nöjd?
Det har givetvis varit en hektisk vecka för mig, men jag är glad över att ha kommit igång. Jag tycker att jag genomför matchen på ett bra sätt, att jag har en hel del spelmoment som jag är tillfreds med. Det är en hel del saker som behöver förbättra, men jag är nöjd med min debut. Mina lagkamraters fina insats, hjälpte mig mycket under matchen. 

Hur tycker du att samarbetet i backlinjen fungerade? 
Samarbetet i backlinjen fungerade riktigt bra, det är duktiga spelare att spela med, och kommunicerade bra genom hela matchen. Vi lyckades ju även att hålla Umeå borta från några direkta farligheter, så jag är glad över att vi lyckades hålla ”clean sheet”.

Vad sa Gregg till er efter matchen? Vad kan ni förbättra?
Jag tycker att vi var riktigt väl förberedda inför matchen. Vi visste vad de var bra på, så det var en stor hjälp för oss i själva spelet. Omvänt, så visste vi vad vi skulle göra för att besegra dem, och taktiken fungerade mycket bra, i synnerhet i den första halvleken. [lite språkförbistring på denna fråga, jag tror TC tolkade frågan som att den handlade om förberedelserna inför matchen...]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar