lördag 4 augusti 2012

Intervju med TG

Intervju med Thomas Guldborg Christensen...

1. För det första, är du spelklar för Hammarby till lördagens match?

Jag har fått min spelarlicens och är redo för strid.

2. Du har spelat i klubbar som AB, Viborg, Vejle och Köge. I vilken klubb trivdes du bäst, och i vilken klubb hade du störst framgångar?

Jag har spelat hela min ungdom i AB och utvecklat mig mycket här. Det var där jag kom från olika ungdomlandskamper och det var i AB som jag hade min debut i Super League. Jag kom upp till förstalaget i tidig ålder och lärde sig mycket av de äldre spelarna. För att utveckla mig själv ytterligare, gick jag till Viborg, men tiden präglades av skador och jag var borta från fotbollen i drygt 1 år. Efter att jag kom till Køge kom jag igång igen och fick stor glädje att jag var skadefri. Vi hade ett bra lag och lyckades flytta upp till högsta serien. Hårt arbete gjorde detta möjligt, trots att klubben hade en ekonomi som motsvarade botten av Danmarks näst bästa liga. Så det är klart AB och Køge är de klubbar som jag har utvecklat det mesta och hade den bästa tiden. I AB, jag lärde mig om livet som senior och i Køge, hade jag en bra tid med många framgångar, trots att vi inte kunde överleva i Super League.

3. Hur var det att spela mot storlag som FCK och Bröndby?

Det är några riktigt spännande matcher och det är alltid kul att möta duktiga lag. De har massor fans och det finns alltid en bra stämning. Dessa är de matcher du som fotbollsspelare gillar att spela.

4. Det du har sett av svensk fotboll, vilken skillnad är det mellan dansk och svensk fotboll? Du kan vara ärlig ;)

Hittills är min syn på skillnaden mellan den danska och svenska fotbollen att den danska fotbollen är mer lekfull. I Sverige är spelet mer organiserat och de svenska lagen är bättre på omställningar. Den svenska fotbollen innehåller också mer dueller. I Danmark försöker lagen vara mer bollförande och dominera spelet mer. Men efter ett tag kanske jag kommer att förändra mina åsikter, nu när jag har möjlighet att följa svensk fotboll på nära håll.

5. Vilka är dina styrkor som fotbollsspelare?

Jag tror att jag har fysiken som kan hjälpa i närspelet , och jag läser spelet bra. Jag skulle beskriva mig själv som en lagspelare som ger 100%, och detta är något jag även kräver av mina lagkamrater. Jag gillar att kommunicera och organisera teamet så att det blir bättre, och jag ser mig själv också som en stabil spelare.

6. Vad kan du bli bättre på?

Jag kan bli bättre tekniskt, förbättra mitt fotarbete och jag ska även försöka göra fler mål.

7. Innan du blev aktuell för Hammarby, vad visste du om laget och klubben?

Jag minns för några år sedan att det fanns ett par danska spelare här. Mikkel Jensen och senare Christian Traore har båda spelat här och det verkade vara en riktigt bra klubb med en massa bra fans. I laget fanns några namn jag hade sett förut i danska fotbollen och de har lämnat ett gott intryck, så det vittnade kvalitet.

8. Du har ju spelat med Mikael Rynell, pratade du med honom om laget innan du skrev på?

Ja, det gjorde jag. Jag hade ju några frågor och Rynell hade bara positiva saker att säga om klubben och laget. Detta också att jag snart insåg att jag ville till Hammarby och spela.

9. Varför valde du att spela för Hammarby?

Jag tycker att klubben verkar riktigt intressant. Att det har ambitioner att komma tillbaka i Allsvenskan och verkar allvarlig i sitt eget sätt att göra saker. Klubbens många lojala fans gör det ännu mer spännande klubb att komma till. Och på ett personligt plan skulle jag vilja prova en annan liga än den danska och här matchade ambitioner och klubbens storlek fint med nästa steg i min karriär. Efter lite samtal med Gregg, kunde jag känna att han var en coach som visste vad han ville och verkade mycket professionell. Så det var ingen tvekan om att Hammarby skulle vara en superklubb att komma till mig.

10.Har Gregg berättat hur han vill använda dig på plan? Om ja, hur?

Jag har pratat med Gregg och han har berättat hur han ser på en mittback, hur han måste agera och vara på rätt spår. Det ligger inte långt från hur jag ser fotboll och hur den ska spelas, så det hjälper förstås.

11.Är du fulltränad eller återstår det några procent till du är 100% redo?

Jag är bra tränad, jag spelat en turnering i Danmark, så jag behöver lite matcher innan jag är 100%. Den danska ligan startade ju alldeles nyss.

12. Vilket är ditt intryck av laget och lagkamraterna hittills?

Några mycket talangfulla spelare som verkligen vill spela fotboll. De verkar vara bekväma med varandra och det är en bra atmosfär. Det har gått bra, även om det danska språket kan vara svårt att förstå, så har alla i hela klubben varit kanon.

13.Vilket intryck har du fått av Gregg och Carlos Banda som tränare?

Mycket kompententa och seriösa! De har en plan och vet vad de vill, de pratar också mycket med sina spelare och förklarar hur de vill ha det och jag gillar det. Detta gör att du inte tvekar över hur de ska agera. Jag har fått ett riktigt bra intryck.


14. Det har skrivits om att du är en ledare på planen, och att du gillar att styra upp aktiviteter för spelarna på läger och andra tillställningar. Dina kommentarer till detta.

Jag tror att sammanhållning är en viktig del i ett lags framgångar. När saker och ting inte fungerar som du  önskar, är det viktigt att du har en bra kamratskap. I Køge gjorde vi en hel del saker tillsammans och åka på resor tillsammans, det var en del av kulturen i Køge. Så lär du dig mer om dem du spelar med. Du får annat att prata om än enbart fotboll, och jag tror det stärker sammanhållningen. En kväll ser du Champions league tillsammans, en annan kväll går laget ut och äter eller gör något annat kul ihop. Jag minns att Rynell och jag anordnade en avslutningstur till Stockholm och det är fortfarande en resa som man talar om, även om det var 2008.


15. Du var väldigt aktiv under torsdagens träning, du pratade hela tiden med dina medspelare. Är det en av dina styrkor?

Jag gillar att kommunicera, eftersom det hjälper mina lagkamrater och mig själv att bli bättre på planen. Jag tror och hoppas att det gör de spelare som spelar omkring mig att känna sig bekväma och bli bättre på vad de gör. Hoppas också att de kommunicerar tillbaka till mig så att jag kan bli bättre i laget. Kommunikation leder till ett bättre samarbete, så jag försöker att prata mycket och ser det som en kvalitet.

16. Har du hittat något boende ännu eller är det hotell som gäller?

Nej, nu bor jag på ett hotell tills vi hittar en lägenhet.


Vi tackar TG för att han tog sig tid att besvara våra frågor, och hälsar honom välkommen till vår klubb!!

1 kommentar:

  1. Trevlig intervju! Verkar vara en stabil och bra kille.

    SvaraRadera